Decision fatigue
Când mintea devine obosită după o perioadă susținută de luare a deciziilor, cum ar fi când se confruntă cu prea multe opțiuni pe un site web.
Oboseala decizională este atunci când mintea devine obosită după o perioadă susținută de luare a deciziilor. Luarea deciziilor este un proces de impozitare cognitivă, iar capacitatea decizională scade după lungi secvențe de decizii.
De ce este important să ne gândim la oboseala decizională?
Este important să luați în considerare efectele oboselii decizionale atunci când vă proiectați site-ul web sau aplicația mobilă, deoarece utilizatorii au doar o cantitate limitată de lățime de bandă cognitivă, iar prezentarea acestora cu prea multe decizii și opțiuni le poate face să fie copleșiți.
Prezentarea utilizatorilor cu prea multe opțiuni simultane îi poate determina să urmeze calea ușoară din punct de vedere cognitiv și să nu ia deloc decizii, părăsind site-ul în totalitate.
Este întotdeauna o bună practică să se limiteze numărul de acțiuni pe care le poate întreprinde un utilizator în orice moment dat din fluxul de utilizatori și să facă procesul de navigare cât mai fără fricțiuni posibil. Acest lucru reduce cantitatea de voință de care are nevoie un utilizator pentru a finaliza fluxul de utilizatori dorit. Tentația pentru proprietarii de site-uri web este adesea să arunce tot ce ar putea dori un utilizator pe pagina sa de pornire, dar un design web puternic necesită reținere și o selecție atentă a marilor decizii față de toate simultan.
Ce cauzează oboseala deciziei?
Oboseala decizională este cauzată de faptul că este forțat să ia prea multe decizii pe o perioadă determinată de timp.
Când utilizatorii încep un proces de luare a deciziilor, încep prin a-și cântări cu atenție alegerile. De-a lungul unei perioade de timp, energiile lor mentale devin desprinse din efortul cheltuit pentru a cântări toate diferențele și pentru a cere oamenilor să folosească voința în locul sistemelor implicite.
Odată ce energia lor mentală este epuizată, utilizatorii sunt reticenți să se angajeze în gândirea care le cere să facă aceste compromisuri datorită efortului cognitiv pe care creierul trebuie să-l exercite. Oamenii conștienți de acest lucru își vor structura deseori listele de sarcini pentru a include decizii importante care necesită cea mai mare energie mentală pentru a fi devreme, pentru a se asigura că au mai întâi energie mentală pentru a da acestor elemente.
Utilizatorii cu oboseală decizională devin „avari cognitivi”, acumulându-și energia pe măsură ce autocontrolul este epuizat și își închide efectiv capacitățile. Ei ajung să ia calea celei mai puține rezistențe, care este uneori o oprire completă, rezultând în alegeri deloc sau slabe.
Oboseala decizională este legată de „paradoxul alegerii”, renumit prin proiectul de cercetare al Universității Columbia asupra eșantioanelor de gem, care a arătat că mai multe alegeri nu duc la o rată de conversie mai mare. De fapt, oamenii copleșiți de prea multe alegeri pot ajunge să nu facă deloc alegeri.
Când erau disponibile 6 arome de gem, 30% dintre cei care au gustat probe au făcut o achiziție. Când 24 de arome de probe de gem au fost puse la dispoziția cumpărătorilor, doar 3% dintre cei care au gustat probele de gem au continuat să cumpere. Chiar și deciziile mici devin copleșitoare odată cu introducerea „paradoxului alegerii”.
Un alt exemplu este cel al lui Roy Baumeister și al colegilor săi care au văzut că, făcând participanții la testare să reziste tentației de a mânca fursecuri cu ciocolată pe care le puteau vedea și mirosi, mâncând în schimb ridichi, îi făceau să aibă mai puțină energie pentru a persista atunci când încearcă să rezolve un puzzle pe care atât ulterior s-au dat grupul de mâncare de prăjituri și grupul de mâncare de ridichi. Acest experiment unic a arătat că puterea de voință a fost o resursă limitată care ar putea fi epuizată în timp, determinând participanții să nu aibă energia necesară pentru a lua decizii bune, cum ar fi apăsarea pentru a rezolva puzzle-ul.
Oboseala deciziilor crește adesea și la sfârșitul zilei, din cauza numărului de decizii zilnice care au fost deja luate, deci este important să luați în considerare la ce oră din zi utilizatorii vin cel mai mult pe site-ul dvs.
Cum să evitați oboseala decizională
Cea mai bună modalitate de a evita oboseala deciziilor la utilizatorii dvs. este de a minimiza numărul de decizii pe care trebuie să le ia sau de a le spaționa în mod strategic pe tot parcursul lor.
Când vă proiectați site-ul web sau aplicația, asigurați-vă că vă proiectați calea clienților cu cât mai puține opțiuni posibile și că deciziile importante sunt de la început - mutând clientul pe calea către un singur obiectiv de conversie și un singur îndemn.
În plus față de reducerea opțiunilor disponibile, specialiștii în marketing pot face și alegeri implicite pentru consumatorii lor, de exemplu selectând programe de completare mai scumpe și făcându-i să arate ca o decizie bună, împingându-i subtil către cheltuieli mai mari.
În plus, realizarea unor căi de călătorie ale clienților care se simt familiarizați cu alte rutine zilnice pe care le-ar putea avea deja un client poate fi utilă pentru a reduce cantitatea de luare a deciziilor suplimentare care poate duce la decizii slabe în ceea ce privește conversia.
Luând decizii pentru utilizatorii dvs., vă eliberați energia mentală și atenția pentru a-și îndeplini obiectivele dorite ale site-ului dvs., ducând la conversii mai mari.