top of page

Behavioral science (Stiinta comportamentala)

Știința comportamentală studiază modul în care emoțiile, mediul și factorii sociali ne influențează deciziile.

Știința comportamentală, cunoscută și sub numele de economie comportamentală și privește subiectul acțiunilor umane. Incapsulează mai multe domenii de studiu, incluzând neuroștiințe cognitive, psihologie și economie, precum și aspectele comportamentale ale biologiei, dreptului, psihiatriei și științelor politice. Știința comportamentală studiază comportamentul uman, în special modul în care oamenii iau cu adevărat decizii în lumea reală.

În special, știința comportamentală studiază modul în care emoțiile, mediul și factorii sociali ne influențează deciziile. Știința comportamentală este deosebit de interesată de modul în care euristica, prejudecățile și încadrarea ne pot determina să luăm decizii „iraționale”.

Știința comportamentală împrumută mult din metodologiile dezvoltate în științele sociale, efectuând în principal experimente folosind studii de control randomizate care ne permit să facem inferențe cauzale despre mecanismele specifice care conduc comportamentul uman. Oamenii de știință comportamentali organizează experimente pentru a înțelege acțiunile umane: de ce oamenii fac lucruri, nu doar observă ceea ce au făcut.

Știința comportamentală influențează o mai bună luare a deciziilor
Chiar dacă oamenii pot și adesea iau decizii „iraționale”, atunci când vine vorba de acțiuni umane, se dovedește că există o metodă pentru nebunia luării deciziilor. Deoarece există modele „previzibile” în iraționalitatea noastră, odată ce înțelegem aceste modele de comportament uman, le putem folosi pentru a proiecta medii care îi ajută pe oameni să ia decizii mai bune. Știința comportamentală aplicată poate avea o influență pozitivă asupra luării deciziilor, indiferent dacă este vorba de politica publică, de proiectarea produselor și de marketing sau pentru dezvoltarea obiceiurilor personale.

Luarea deciziilor rulează adesea pe pilot automat. Atunci când studiază comportamentul uman, oamenii de știință comportamentali au descoperit că oamenii iau 95% din deciziile lor folosind comenzi rapide mentale sau reguli generale. De fiecare dată când proiectați un spațiu în care un om trebuie să facă o alegere, fie că este o pagină de destinație de marketing sau o cafenea școlară, creați ceea ce oamenii de știință comportamentali numesc „arhitectura alegerii”. Indiferent de modul în care proiectați arhitectura pe care o alegeți, veți influența intenționat sau nu luarea deciziilor oamenilor.

Influențarea deciziilor prin arhitectura de alegere
Știința comportamentală vă oferă două instrumente semnificative pentru îmbunătățirea arhitecturii alegerii dvs. și influențarea luării deciziilor: Nudges și derularea experimentelor.

Nudges: Sunt soluții încercate și adevărate, oamenii de știință comportamentali au venit cu acea arhitectură care îi ajută pe oameni să ia decizia corectă. (Mai degrabă faimos acest concept de economie comportamentală a fost introdus mai larg publicului prin publicarea cărții Nudge: Improving Decisions About Health, Wealth and Happiness)
Experimente: sunt o modalitate controlată pentru oamenii de știință comportamentali de a stabili linii de bază, de a izola variabilele care schimbă comportamentul uman și de a oferi dovezi că ideea ta pentru schimbarea arhitecturii de alegere funcționează.
Folosirea științei comportamentale pentru a obține rezultate mai previzibile în luarea deciziilor

Dacă puteți profita de o mai bună înțelegere a CUM ȘI DE CE iau oamenii decizii (adică care sunt unele dintre aceste „reguli generale” pentru luarea deciziilor), puteți proiecta experimente științifice comportamentale mai bune. Știința comportamentală aplicată are beneficii semnificative față de abordarea tradițională „Oamenii nebuni” de a arunca idei pe perete și de a te ruga ca ceva să se lipească.

Știința comportamentală aplicată vă permite să implementați soluții susținute de dovezi științifice și vă ajută să știți exact de ce ultima dvs. idee a reușit să influențeze luarea deciziilor, precum și să cuantificați efectul asupra comportamentului uman.

Experimente populare în știința comportamentală:
Există peste 290 de experimente făcute în domeniul științei comportamentale care arată irationalitatea comportamentului uman. Mai jos sunt câteva dintre cele mai replicate / semnificative intervenții în știința comportamentală:

Aversiunea la pierderi: în știința comportamentală, aversiunea la pierdere sugerează că pentru indivizi durerea de a pierde este psihologic de două ori mai puternică decât plăcerea de a câștiga. Oamenii de știință comportamentali au folosit aversiunea asupra pierderii în studiul comportamentului uman, arătând de ce cadrele de penalizare sunt uneori mai eficiente decât cadrele de recompensă în motivarea comportamentului uman (Gächter și colab., 2009). Site-ul web Stickk, de exemplu, influențează comportamentul uman, permițând oamenilor să se angajeze într-o schimbare pozitivă de comportament (de exemplu, să renunțe la mâncarea nedorită), care poate fi asociată cu teama de pierdere - o penalizare în numerar în cazul nerespectării.

Efect de dotare: Această prejudecată apare atunci când supraevaluăm ceva ce deținem, indiferent de valoarea sa de piață obiectivă (Kahneman și colab., 1991). Este evident când oamenii devin relativ reticenți să se despartă de un bun pe care îl dețin pentru echivalentul său în numerar sau dacă suma pe care oamenii sunt dispuși să o plătească pentru bun este mai mică decât ceea ce sunt dispuși să accepte atunci când îl vând.

Alegerea supraîncărcată: Oamenii de știință comportamentali descriu supraîncărcarea alegerii ca urmare a prea multor alegeri disponibile consumatorilor. În știința comportamentală aplicată, a avea prea multe opțiuni este asociat cu nefericirea (Schwartz, 2004), oboseala deciziei, alegerea opțiunii implicite, precum și amânarea alegerii - evitând cu totul luarea deciziilor, cum ar fi ne cumpărarea unui produs (Iyengar & Lepper, 2000).
Când știința comportamentală se dă înapoi
Dintr-o privire, știința comportamentală sună destul de ușor - trebuie doar să accesați Wikipedia, să alegeți oricare dintre sutele de intervenții în domeniul științei comportamentale și veți determina oamenii să se comporte așa cum doriți. Gresit. În cel mai bun caz, asta nu va funcționa; în cel mai rău caz, vei sabota rezultatele și numele tău bun.

Consultați cele mai frecvente trei capcane de evitat atunci când utilizați economia comportamentală.

În ce este diferită știința comportamentală de științele sociale?

Atât științele comportamentale, cât și științele sociale studiază comportamentul uman. Deși termenii știință comportamentală și știință socială sunt adesea folosiți în mod interschimbabil, domeniile diferă ca domeniu de aplicare, subiect și metodologii. Științele sociale se concentrează pe contextul social. Există suprapunere cu știința comportamentală, dar, în general, știința socială explorează procesele sociale, organizațiile și instituțiile.
Știința comportamentului încearcă să înțeleagă de ce oamenii fac ceea ce fac și deseori încearcă să generalizeze despre comportamentul uman în legătură cu societatea. Știința comportamentală explorează procesele cognitive, în special luarea deciziilor și comunicarea, prin analiza sistematică a comportamentului uman.

Spre deosebire de oamenii de știință sociali, oamenii de știință comportamentali colectează date empirice și utilizează metode experimentale, inclusiv testarea, controalele și setările manipulate.

Științele sociale studiază comportamentul uman în diferite contexte sociale

Științele sociale studiază societatea în ansamblu, în loc să se concentreze asupra diferențelor individuale în luarea deciziilor sau comunicării. Sociologia, de exemplu, explorează grupuri de indivizi din cadrul instituțiilor sociale, de exemplu, familie, religie, politică, educație și economie.
În cazul în care științele comportamentale experimentează pentru a colecta date empirice, științele sociale utilizează tehnici precum observația, sondaje de auto-raportare sau interviuri. Oamenii de știință comportamentali manipulează contextul pentru a identifica și măsura efectele acestor manipulări asupra luării deciziilor subiectului. Când ceva este manipulat și controlat, există o încredere mai mare că manipularea și controlul sistematic au cauzat rezultatul.

Obținerea unei diplome în științe comportamentale

Diplomele în științe comportamentale sunt disponibile de la mai multe instituții și adesea cuprind psihologia socială ca un domeniu integral de studiu. Oamenii care obțin titluri de știință comportamentale lucrează adesea în serviciile umane sau în sănătatea publică și, ocazional, în cadrul sistemului de justiție penală.

bottom of page